פיתוח חשיבה יצירתית מובנה בהשראת עולם היזמות
- Zufit Furst
- 3 ביוני
- זמן קריאה 3 דקות
אחת המיומנויות החשובות ביותר שאנו יכולות ויכולים לעודד בקרב התלמידים.ות במרחב המייקרי ובכלל היא היכולת לחשוב בצורה יצירתית, לפתור בעיות ולהמציא פתרונות חדשים. עולם היזמות, שבו יצירת יש מאין היא הליבה, יכול להציע כלים ופרקטיקות ממוקדות שיכולות לשמש אותנו לפיתוח יצירתיות במרחב המייקרי ובכלל, בכל מקצועות הלימוד.
חשיבה יצירתית – לא רק רעיון גאוני
חשיבה יצירתית ביזמות ובמייקינג היא לא רק רגע של הארה, שבו נולד רעיון גאוני משום מקום. זהו תהליך מכוון, שלב שבא אחרי שלבים חשובים אחרים: הבנה עמוקה של הבעיה או הצורך שאנו רוצים לפתור, הכרת קהל היעד (למענו אנחנו יוצרים.ות את הפרויקט), והבנה מהן היכולות והכוחות של הצוות שייקח חלק בפרויקט. רק לאחר שצברנו ידע והבנה נוכל להשתמש במתודות של חשיבה יצירתית כדי לייצר פתרונות מתוך הבנה אמיתית של המשימה.
התהליך המוצא כאן עשוי להיות שימושי במיוחד בהתמודדות עם פרויקטים גדולים, שיש בהם אפשרות להבניית תהליך חשיבה והתקדמות מסודרת.

סיעור מוחות
סיעור מוחות הוא שלב משמעותי בתהליך החשיבה היצירתית בעבודה בקבוצות. מטרתו העיקרית היא לייצר כמה שיותר רעיונות לפתרון הבעיה או האתגר שהגדרנו – גם אם הם נשמעים פרועים או לא הגיוניים בהתחלה. בניגוד לחשיבה המעשית שמגיעה בהמשך, בשלב הזה אסור לשפוט או לבקר רעיונות שעולים. המטרה היא לשחרר את המוח ממסלולי החשיבה הרגילים שלו ולאפשר לו לנדוד למקומות חדשים. כדי שזה יקרה, חשוב ליצור אווירה משוחררת ולא מלחיצה, להקדיש זמן מספק לתהליך, ולדאוג לנוחות המשתתפות והמשתתפים. סיעור מוחות הוא רק ההתחלה- הרעיונות הטובים ביותר עשויים להמשיך ולעלות גם אחריו, ולכן כדאי תמיד להיות עם יד על הדופק ולתעד אותם. יצירתיות שמגיעה מתוך תחושת שליחות לפתור בעיה שחשובה לנו יכולה להיות זרז עוצמתי במיוחד לשלב הזה.
מרכיבים לסיעור מוחות יעיל
תזמון הוא הכל
חשוב להקדיש זמן לחשיבה יצירתית רק אחרי שהתלמידים והתלמידות חקרו את הבעיה, דיברו עם א.נשים רלוונטיים.ות (קהל היעד), והבינו את ההקשר. ניסיון להמציא רעיונות מוקדם מדי עלול לגרום להתאהבות ברעיון הראשון שעולה, מבלי לבדוק אם הוא באמת רלוונטי או פותר את הבעיה בצורה הטובה ביותר. הכרות עמוקה עם המצב הקיים והבעיה עצמה תזין את היצירתיות ותהפוך אותה לממוקדת ויעילה יותר.
מרחב מזמין
מרחב ואווירה
כדי שהמוח יעז לנדוד למקומות חדשים, הוא זקוק לאווירה מתאימה. הקפידו ליצור מרחב נוח ולא מלחיץ לסיעור מוחות. דאגו לישיבה נוחה ואווירה נעימה. אפשר לעשות שינוי זמני במקום הלמידה הרגיל, למשל, שיעור "דשא" שיתנהל בחוץ כדי להחליף את האווירה הבית ספרית הרגילה באווירה שתזמן חשיבה אחרת. צרו תחושה שזה בסדר לחשוב בצורה לא שגרתית או להעלות רעיונות שנשמעים מוזרים בהתחלה.
קחו את הזמן
לחץ זמן הוא אויב היצירתיות. תנו תחושה שיש מספיק זמן לחשוב ולהעלות רעיונות.
כמות לפני איכות
המטרה בשלב הראשוני היא להעלות כמה שיותר רעיונות, גם אם הם נשמעים בלתי אפשריים או לא פרקטיים.
בלי שיפוטיות
הכלל החשוב ביותר! בשלב סיעור המוחות אסור לבקר, לשפוט או לפסול רעיונות. כל רעיון מתקבל בברכה. החשיבה הפרקטית והביקורתית תגיע בשלב מאוחר יותר, כשנבחן את הרעיונות. זה מאפשר למוח להשתחרר מפחד ולחשוב בחופשיות.
עודדו רעיונות פרועים
בקשו במפורש מהתלמידות והתלמידים לחשוב מחוץ לקופסה. רעיונות קיצוניים או משעשעים עשויים להוביל למסלולי חשיבה חדשים ולהצית רעיונות מעולים. אפשר להשתמש בטכניקות כמו שילוב אקראי של חפצים או מושגים כדי לגרות את המוח לחשוב אחרת.
הכוח המניע: תשוקה ושליחות
היצירתיות הגדולה ביותר פורצת פעמים רבות מתוך תחושת שליחות עמוקה לפתור בעיה שחשובה לנו. עזרו לתלמידות ולתלמידים להתחבר לבעיות שחשובות להם, שמפריעות להם בעולם או בבית הספר. כשהם ירגישו מחויבות אמיתית לפתרון, המוטיבציה תגבר ויפתחו מסלולי חשיבה יצירתיים חדשים. אמפתיה כלפי מי שחווה את הבעיה היא זרז משמעותי ליצירתיות מתוך שליחות.
לתעד הכל
רעיונות טובים עולים לפעמים ברגעים הכי פחות צפויים. עודדו את התלמידות והתלמידים להחזיק מחברת רעיונות או להשתמש באפליקציה בטלפון כדי לתעד כל רעיון שעולה, בכל זמן ובכל מקום – גם אם זה נראה זניח באותו רגע. זיכרון הוא לא תמיד אמין, במיוחד בלילה.
כלי ויזואלי: שמש רעיונות
דרך פשוטה ויעילה לנהל סיעור מוחות היא לצייר במרכז דף גדול את הבעיה או המטרה, וממנה לסעף קווים לכל רעיון שעולה, כמו שמש. זה מעודד חשיבה מסתעפת והופך את התהליך לוויזואלי ובהיר.
את הכלים הללו אפשר ליישם בקלות בפרויקטים מייקרים, בלמידה פרוייקטלית ובמגוון דיסציפלינות בבית הספר. במקום לבקש מהתלמידים לבנות משהו, אפשר להציג להם בעיה (למשל, "איך אפשר לשפר את פינת הישיבה בחצר?"). לאחר שלב החקירה (מה מפריע בפינה? מה צריכים התלמידים שם? מה קיים היום?), אפשר לעבור לשלב סיעור המוחות על פי הכללים: כמות גדולה של רעיונות, בלי שיפוטיות, עידוד רעיונות מקוריים, ותיעוד.
חשוב לזכור שבמייקינג, כמו ביזמות, התהליך חשוב לא פחות מהתוצאה הסופית. ההתמודדות עם אתגרים, חיפוש פתרונות והנכונות לא לוותר הם חלק משמעותי מפיתוח מיומנויות חיוניות לא רק לשיעור מייקינג או לבית הספר אלא בכלל לחיים.