נעים להכיר המרכז למייקרים בחינוך
ברוכים הבאים לבית המקצועי של המורות והמורים במרחבי המייקרים, בתל אביב-יפו וברחבי הארץ כולה. אנחנו חלק בלתי נפרד ממרכז פסג"ה תל אביב-יפו, ומובילים את הפיתוח המקצועי של סגלי ההוראה בעיר.
ההתמחות שלנו מקיפה מגוון רחב של תחומי ליבה: החל מעיצוב תוכן ועזרי הוראה, דרך העמקה בפדגוגיה התנסותית (כמו משחק בלמידה, למידה מוזיאלית ולמידה מייקרית), ועד לעיצוב סביבות למידה חדשניות. בזכות הראייה המערכתית הזו, אנחנו בונים תהליכי למידה הוליסטיים ומשמעותיים – מתכנון הלמידה עצמה ועד לעיצוב המרחב הפיזי ודרכי הערכת ההתקדמות במרחב המייקרי.

הליבה החינוכית של עולם המייקרים
תנועת המייקרים, שצמחה מתוך תרבות ה-'עשה זאת בעצמך' ויצירה מעשית, חוללה בשנים האחרונות מהפכה של ממש בעולם החינוך. היא פתחה דלתות למרחבי למידה חדשניים וסביבת למידה מאפשרת - מרחבי מייקרספייס - המאפשרים ללומדים לחקור, לתכנן, ליצור ולבנות בעצמם, ובכך לפתח מגוון רחב של מיומנויות חיוניות בעולם משתנה תדיר.
אז מה הופך למידה ל'מייקרית' בעינינו? למידה שמעמידה במרכז את ההתנסות הפעילה והעשייה הממשית. למידה שמעודדת ניסוי וטעייה כחלק טבעי והכרחי מתהליך הגילוי, ומטפחת שיתוף פעולה תוך פתרון אתגרים.
בלמידה המייקרית, הלומדים אינם צרכנים פסיבים של ידע, אלא יוצרים פעילים שלו! הם חוקרים סוגיות, שואלים שאלות, מנסים רעיונות שונים, נתקלים באתגרים וגם OMG 'נכשלים' - אך לא מוותרים. הם מנסים שוב ושוב, מזוויות שונות ודרכים חדשות, בתוך סביבה תומכת ובטוחה שבה לכל בעיה יש מגוון פתרונות אפשריים. התהליך הזה מבנה ביטחון עצמי ומסוגלות אישית, מחזק חוסן ויכולת ההתמדה, מפתח מגוון מיומנויות חברתיות, רגשיות ובין-אישיות קריטיות. ומעל הכל - מבעיר ניצוץ של התרגשות טבעית, סקרנות ותשוקה ליצירה וחדשנות.
התפיסה החינוכית שמנחה את כל הפעילות שלנו במרכז מעוגנת בארבעה עקרונות ליבה מרכזיים:
-
למידה מתוך עשייה (Experiential Learning): אנו מאמינים.ות שלמידה עמוקה ומשמעותית ביותר מתרחשת תוך כדי התנסות פעילה, חקר עצמאי וגילוי.
-
למידה מבוססת אתגרים (Problem-Based Learning): במקום צריכת ידע קיים, הלומדות.ים מתמודדות.ים עם בעיות אותנטיות (מחיי היומיום או מתוך פרויקטים), ומפתחים אסטרטגיות יצירתיות לפתרונן תוך יישום ידע ומיומנויות.
-
פיתוח מיומנויות המאה ה-21: תהליך הלמידה המייקרית הוא כר פורה לפיתוח מיומנויות חיוניות כמו חשיבה ביקורתית ויצירתית, פתרון בעיות מורכבות, שיתוף פעולה ועבודת צוות, תקשורת ועוד - כלים הכרחיים להצלחה בעולם העכשווי והעתידי.
-
הנחיה מעצימה (Facilitation): תפקיד המחנך.ת משתנה מהוראה פרונטלית ודידקטית למנחה למידה מלווה ותומך בתהליך. המנחה שותף.ה ללמידה, מסייע.ת בניווט, שואל.ת שאלות מכוונות ויוצר.ת יחד עם הלומדות.ים ידע חדש.
המרכז למייקרים בחינוך מביא את התפיסה הזו לידי ביטוי באופן חי ובועט כל יום - אנחנו מזמינים כל אחת ואחד ליצור ולעצב את הגישה והתפיסה המייקרית שלו או שלה כדי להעניק ללומדות.ים שלנו חווית למידה משמעותית באמת.
מבט מבפנים:
הסטודיו המייקרי והעשייה שבו
בואו להכיר את הלב הפועם שלנו – הסטודיו המייקרי במרכז פסג״ה תל-אביב-יפו! זהו מרחב התנסותי תוסס ומלא השראה, שבנינו ועצבנו בעצמנו בדיוק כדי שיהיה לנו מגרש התנסותי אולטימטיבי ליצירה, גילוי ופיתוח פדגוגי.
מה קורה אצלנו בסטודיו?
-
אנחנו יוצרים וממציאים: המרחב משמש כמעבדת פדגוגיה חיה. כאן אנחנו מפתחים ומייצרים בעצמנו כלים ועזרים שמגשימים הלכה למעשה את התפיסות החינוכיות שלנו.
-
מקיימים הכשרות וסדנאות: זה הבית להכשרות המעמיקות שלנו בפדגוגיה מייקרית וסדנאות טכניות מגוונות. ההכשרות שלנו מתקיימות בסביבה אותנטית, ומאזנות בצורה מיטבית בין רכישת ידע טכני פרקטי לבין הבנה של איך להנחות תהליכי למידה התנסותית במרחב. אנו מכשירים.ות אתכן.ם לתכנן ולהעריך למידה, ולהפוך ממורה למנחה שמלווה באפקטיביות.
-
מרכז ידע ותמיכה: אנחנו מחוברים.ות באופן הדוק לשטח ולפדגוגיה העדכנית ביותר, ומכירים.ות מקרוב את האתגרים וההזדמנויות. אנו מספקים.ות מענה ותמיכה במקום, כולל הדרכה על שימוש במגוון מכשירים טכניים נפוצים במרחב המייקרי.
העשייה שלנו במספרים (שאומרים הכל):
אנחנו גאים.ות לשתף אתכן.ם במעט ממה שעשינו בשנים האחרונות:
-
30+ מרחבי מייקרים שהקמנו בהצלחה בבתי ספר בעיר – תמיד בצורה חכמה ומותאמת ליכולות ולצרכים המקומיים.
-
עשרות סדנאות ומפגשי תוכן (עיוניים וטכניים) שקיימנו והעברנו.
-
קהילה תוססת וצומחת של פדגוגיות.ים מייקרים.ות שבנינו ומלווים.ות.
-
מאות מורים.ות שהוכשרו ב-6 מחזורי הכשרה מקיפים (ועוד היד נטויה!).
-
ליווי וייעוץ שוטף בשטח לצוותים חינוכיים ומנטורים.ות מייקרים.ות.
-
הסטודיו שלנו הוא יותר ממרחב – הוא הוכחה חיה לכוחה של יצירה חינוכית, ואנחנו מזמינים.ות אתכן.ם להיות חלק מזה!"

לידור פרץ
מעצב | מוביל תחום מייקרים | מנחה ומלווה בשטח
את הרעיון להקמת בית מקצועי למורים ומורות מייקרים יזמתי מתוך הבנה של הצורך בתמיכה, ליווי ולמידה למורים הפועלים במרחבי יצירה.
לאורך הדרך זכיתי לתמיכה חיונית, וברצוני להודות במיוחד לחסי רן, מנהלת מרכז פסג"ה תל-אביב-יפו, שהאמינה בראיון, סייעה ודחפה רבות לביסוס תפיסה והוצאתה אל הפועל.
כיום, אני מביא אל המרכז ניסיון עשיר כמעצב תוכן פדגוגי, ועיצוב סביבות למידה. מחויבותי האישית היא המנוע העיקרי מאחורי פעילות EduMake TLV, ואני פועל יום-יום כדי להעניק למורים את הכלים וההשראה שיאפשרו להם להוביל למידה משמעותית התנסותית.
התפיסה החינוכית הייחודית שלנו עוצבה בתהליך למידה משותף ומפרה, מתוך תפיסת קוד פתוח ואהבה לשיתופי פעולה, השראה הדדית עם מומחים.ות מובילים.ות בעולם החינוך והמייקינג בישראל שהנחו בקו, ייעצו, למדו ולימדו.
תודה לכן.ם על הדרך: אילת שטרלינג, יובל שגב, לאה קורן-איסוביץ, יעל במברגר, שראון פז וצופית פירסט.
