מייקרים ו-STEAM
- Lidor Perez
- 26 באוג׳
- זמן קריאה 3 דקות
שני צדדים של אותו מטבע
ככל הנראה כבר שמעתם את המילים "מייקרים" ו-"STEAM". לעיתים קרובות, המונחים האלה נאמרים בנשימה אחת, ולעיתים הם נתפסים כגישות חינוכיות נפרדות, אולי אפילו מתחרות. אבל השתיים אינן רק דומות, הן למעשה מהוות חיבור טבעי ומתבקש, המשלים זו את זו ויוצר חווית למידה שלמה.
בוא ננסה להבהיר את הקשר הזה. נבחן יחד את הסינרגיה בה שתי גישות אלה משלימות אחת את השניה, איך הן הופכות את הכיתה שלכם למרכז חדשנות פעיל, ואיך הן מעבירות את האחריות על הלמידה אל התלמידים עצמם. בסופו של דבר, המטרה היא אחת: להכשיר את הלומדים שלנו לאתגרי העולם האמיתי, באמצעות למידה מעשית, משמעותית ורלוונטית.

העוצמה הגדולה של למידה מייקרית טמונה ביכולתה להעביר את האחריות של הלמידה אל הלומדים
למידה מייקרית: הגישה שמעבירה אחריות ומטפחת מיומנויות
הפדגוגיה המייקרית מעמידה את העשייה, היצירה והגילוי במרכז. במקום לצרוך ידע מוכן, התלמידים מתמודדים עם אתגרים, פותרים בעיות, ממציאים ומגלים תוך כדי פעולה/ למידה. זהו עולם שבו הלמידה מתרחשת מתוך התנסות ישירה.
העוצמה הגדולה של למידה מייקרית טמונה ביכולתה להעביר את האחריות של הלמידה אל הלומדים. כשאנחנו נותנים לתלמידים את המושכות – לבחור בעיה, לתכנן פתרון, לבנות אותו ולשפר - הם לוקחים בעלות מלאה על התהליך. המרחב המייקרי (גם אם זו פינת יצירה בכיתה) הופך לזירה שבה תלמידים יוזמים, חוקרים ומובילים.
בזכות גישה זו, למידה מייקרית מצטיינת בפיתוח מגוון רחב של מיומנויות וכישורים חיוניים למאה ה-21:
פתרון בעיות, יצירתיות וחדשנות: היכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולגבש פתרונות מקוריים לאתגרים מורכבים.
חשיבה ביקורתית: ניתוח מצבים, בדיקת רעיונות ושיפור מתמיד של תהליכים ותוצרים.
עבודת צוות ושיתוף פעולה: יצירה משותפת בקבוצות, הקשבה וניהול דיאלוג בונה.
התמודדות עם כישלון ולמידה מטעויות: הבנה שטעויות הן חלק בלתי נפרד מהתהליך, והזדמנות לצמוח ולהשתפר.
אוטונומיה ועצמאות: פיתוח היכולת לבחור, ליזום ולהוביל פרויקטים באופן עצמאי.
חשוב להבין שבמהלך עשייה מייקרית, ישנה למידה משמעותית ועשירה מתחומי הדעת השונים (מדע, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה), ואף מעבר לכך (כמו מיומנויות שפה, קריאה וכתיבה דרך תיעוד והצגה). הלמידה הזו טבועה בפעילות, אך בלמידה מייקרית "טהורה", היא לרוב "מוטמעת" בתהליך ופחות מנותחת או מחולצת באופן מפורש למושגים אקדמיים. וכאן בדיוק נכנס לתמונה ה-STEAM.
היכול של STEAM לקחת את החוויות העשירות של הלמידה המעשית, ולהוסיף להן רובד של התכוונות מפורשת ומודעת לתחומי דעת ספציפיים יכולה ליצור למידה שלמה
STEAM: הצד הדיסציפלינרי של המטבע
אם הלמידה המייקרית שמה דגש חזק על תהליך העשייה, על מיומנויות רחבות ועל העברת אחריות ללומד, הרי ש-STEAM מביא איתו את הצד הדיסציפלינרי של המטבע. הוא לוקח את החוויות העשירות של הלמידה המעשית, ומוסיף להן רובד של התכוונות מפורשת ומודעת לתחומי דעת ספציפיים (מדע, טכנולוגיה, הנדסה, אמנות ומתמטיקה).
כיצד ה-STEAM משלים את הלמידה המייקרית?
ממוקד בחילוץ ידע: בעוד שבפעילות מייקרית ידע דיסציפלינרי נרכש באופן טבעי "על הדרך", ב-STEAM ישנה כוונה פדגוגית ברורה לחלץ את המושגים, העקרונות והיסודות המדעיים, הטכנולוגיים, ההנדסיים, האמנותיים והמתמטיים שבאו לידי ביטוי בפרויקט. זהו תהליך מודע של חיבור בין העשייה לבין התיאוריה.
הבנה עמוקה של עקרונות: הוא מעודד חקירה שיטתית והבנה של העקרונות הבסיסיים שמאחורי התוצר, ולא רק את יכולת הבנייה עצמה. למשל, לא רק "איך לבנות גשר", אלא "למה דווקא צורה מסוימת מחזקת את הגשר?" (הנדסה ומדע).
העצמת הפן האמנותי (A): האמנות ב-STEAM היא הרבה מעבר לקישוט. היא הכוח המניע לחשיבה יצירתית פורצת גבולות, לראייה מערכתית, ליכולת לערער על הקיים ולפתח פתרונות חדשניים. היא זו שמחברת את ה"מה" ל"למה" ול"איך" בצורה הוליסטית.
החיבור המתבקש: כשהמייקרים פוגשים את ה-STEAM
השילוב בין מייקרים ל-STEAM הוא סינרגיה מושלמת - ממש כמו שני חצאי תפוח המשלימים זה את זה.
הלמידה המייקרית מספקת את הפלטפורמה האולטימטיבית ללמידת Hands-On: היא מעודדת עשייה, חקר, ניסוי וטעייה, שיתוף פעולה, ובעיקר - היא זו שמעבירה את אחריות הלמידה לתלמידים.
ה-STEAM מנחה את העשייה המייקרית הזו, מעשיר אותה בתכנים דיסציפלינריים מתוך כוונה פדגוגית ברורה לחלץ הבנות אקדמיות, ומאפשר ללומד לחבר את ה"עשייה" ל"ידע" באופן עמוק ומשמעותי.
מה הרווח מהשילוב המנצח הזה?
למידה עמוקה ורחבה: התלמידים מפתחים מיומנויות חיוניות (מהמייקרים) לצד הבנה עמוקה ומוכחת של תחומי דעת שונים (מה-STEAM).
רלוונטיות ואותנטיות: הלמידה מחוברת לאתגרים מהעולם האמיתי, והידע התיאורטי מקבל משמעות כשמיישמים אותו בפועל.
העצמת לומדים: התלמידים הופכים ללומדים פעילים, יוזמים, סקרנים ובקיאים - הם מסוגלים גם לבצע, גם להסביר וגם להבין את מה שעשו.
הנגשה למורים: השילוב מציע דרך נכונה יותר להכניס עיסוק דיסציפלינרי משמעותי למרחבים מייקרים (גם אם זו רק פינה מאולתרת בכיתה), ומאפשר לכם, המורים, לראות בבירור את הערך החינוכי העצום הגלום בעשייה.
בואו לא נבחר בין... אלא נשלב בין מייקרים ו-STEAM
למידה מייקרית ו-STEAM אינם מודלים מתחרים. הם שילוב עוצמתי שמשלים זה את זה, יוצר למידה הוליסטית, ומכין את התלמידים בצורה המיטבית לעתיד. זה הזמן לאמץ את החיבור הזה: לראות בלמידה המייקרית זירה טבעית ליישום עקרונות STEAM, וב-STEAM הזדמנות להעמיק את הלמידה מתוך עשייה ולחלץ ממנה את העומק הדיסציפלינרי.