top of page

מדריך STEAM למורה העסוק

  • תמונת הסופר/ת: Lidor Perez
    Lidor Perez
  • לפני 5 ימים
  • זמן קריאה 5 דקות

6 צעדים להתחלה עם מה שיש!


אתם מכירים את הרגע הזה בשיעור, כשהעיניים של התלמידים נדלקות? כששאלה פשוטה מובילה לדיון סוער, וכשפתרון יצירתי צץ משום מקום? זו הקסם של למידה אמיתית. אנו יודעים שאתם שואפים לחוות את הרגעים האלה לעיתים קרובות יותר, ולחבר את תכני הלימוד לעולם האמיתי. אתם רוצים להצית סקרנות, לטפח חשיבה ביקורתית ויצירתית, ולהכין את התלמידים לאתגרי המחר.

רבים חושבים ש-STEAM דורש מעבדות משוכללות או תקציבי ענק. אנחנו כאן כדי להראות לכם אחרת: ב-6 צעדים פשוטים, נלמד אתכם איך להתחיל ליישם STEAM ממש בכיתה שלכם – עם הכלים והמשאבים שכבר יש לכם, ובלי צורך במהפכה כוללת. המטרה? לשחרר את המוח האנושי, ללמד את התלמידים כיצד ללמוד, וליצור חווית למידה שכיף להיות חלק ממנה ולכן יצרנו את מדריך STEAM למורה העסוק ב-6 צעדים.

צעד 1: מצאו "בעיה" קטנה ואמיתית (ממש אצלכם בכיתה!)

למידת STEAM מתחילה תמיד מאתגר, מחידה או מבעיה אמיתית שדורשת פתרון, ולא מנושא לימוד יבש מתוך ספר. כשהלמידה נובעת מצורך אמיתי שמעניין את התלמידים, המוטיבציה שלהם לנסות וללמוד מזנקת פלאים.

איך עושים את זה?

  • נסו לזהות בעיה קטנה ורלוונטית שקרובה לעולמם של התלמידים וממש קשורה לחיי הכיתה או בית הספר.

  • דוגמאות מנצחות להתחלה (והשראה):

    • "איך לגרום לצמח בכיתה שלנו לשגשג טוב יותר?" – בעיה זו יכולה להוביל לחקר מדעי (אור, מים, סוג אדמה), תכנון מערכות השקיה (הנדסה), עיצוב מתקנים אסתטיים (אמנות), חישובי כמויות (מתמטיקה) ושימוש בכלי טכנולוגיים פשוטים.

    • "איך לפתור את עומס התיקים והבלגן בכניסה לכיתה?" – כאן נשלב חשיבה הנדסית (תכנון מתקן אחסון), אסתטיקה ועיצוב (אמנות), מדידות וחישובים (מתמטיקה), ואפילו חקר התנהגות (מדע חברתי).

  • טיפ חשוב: תנו לתלמידים לזהות את הבעיה שהכי מפריעה להם או מרתקת אותם. כשהבעיה שלהם, המנוע לפרויקט כבר מופעל. זה מאפשר לכל לומד להביע את עצמו ולגבש רעיונות מגוונים.


צעד 2: חקרו ותכננו את הפתרון (לפי מתודולוגיה ברורה לביצוע)

לפני שקופצים ישר לבנייה, חשוב להקדיש זמן לשלב החקר, התכנון והחשיבה העיצובית. זהו השלב שבו התלמידים מתעמקים בבעיה, מפרקים אותה לחלקים, ומגבשים רעיונות יצירתיים לפתרונות. כאן אתם מתחילים ללמד אותם מתודולוגיה מסודרת – דרך חשיבה שתאפשר להם לפתור כל בעיה עתידית.

איך עושים את זה?

  • חקרו את הבעיה: עודדו את התלמידים לאסוף מידע, להבין את הגורמים לבעיה ואת ההקשרים שלה. מה כבר נוסה? מה לא עבד?

  • סיעור מוחות משותף: תנו להם לזרוק רעיונות בתוך הקבוצה, מבלי לשפוט. עודדו חשיבה מגוונת ויצירתית.

  • תכנון ראשוני: בקשו מהם לשרטט את הרעיונות שלהם, לבנות דגמי נייר פשוטים או אפילו לתאר במילים איך הפתרון שלהם יעבוד. כאן הלומדים מתחילים ליישם באופן טבעי ידע מתחומי המדע, ההנדסה והמתמטיקה כדי לתכנן באופן מושכל.

  • טיפ חשוב: תוכלו להפנות את התלמידים (ואת עצמכם) למתודולוגיה מפורטת שפיתחנו באתר Edumake-TLV, המספקת מסגרת וכלים לשלבי תכנון תוצר.


צעד 3: חומרי גלם מפח המחזור (צרו איזור עבודה זמין!)

אחת הטעויות הנפוצות היא לחשוב ש-STEAM דורש קניית ציוד יקר. האמת היא שחומרי הגלם הכי טובים לפרויקטים נמצאים ממש מתחת לאף – בפח המיחזור! עבודה עם חומרים בשימוש חוזר לא רק חוסכת כסף, אלא גם ממחישה את המשמעות של שימוש חוזר בפועל (במקום רק ללמוד על קיימות). אתם תהיו המודל לחיקוי!

איך עושים את זה?

  • "משימת איסוף": בקשו מהתלמידים להביא מהבית מגוון חומרים נקיים ובטוחים לשימוש מפח המיחזור או כאלה שאין להם שימוש: קרטונים מכל הסוגים (קופסאות דגנים, קופסאות נעליים), גלילי נייר טואלט/מגבת, בקבוקי ופקקי פלסטיק שטופים, עיתונים ישנים, חוטים, גומיות, שאריות בדים ועוד.

  • הקמת "פינת חומרי גלם" בכיתה: צרו פינה מסודרת ונגישה שבה תאספו את כל החומרים. תגלו מהר מאוד שזו יכולה להיות אוצר של ממש, שמעודד אלתור וחשיבה מקורית.

  • חשוב לזכור: הקפידו על איסוף חומרים נקיים ובטוחים לשימוש (לדוגמה, הימנעו מקרטוני ביצים משומשים בשל חשש לסלמונלה).


צעד 4: בנו, נסו, ושפרו (טעויות? ברוכים הבאים ללמידה!)

זוהי הליבה של STEAM: עשייה אקטיבית, ניסוי וטעייה. תנו לתלמידים לבנות את הפתרונות שלהם בפועל, לנסות, לגלות מה לא עובד ולשפר אותם שוב ושוב (איטרציה). זהו השלב שבו הלמידה הופכת לחוויה אמיתית ומוחשית.

איך עושים את זה?

  • בנייה ראשונית: תנו לקבוצות לעבוד יחד ולבנות את מה שתכננו עם החומרים שאספו.

  • בדיקה: האם הפתרון עובד? האם הוא באמת פותר את הבעיה? עודדו אותם לבדוק, לשחק איתו, ולהעריך את יעילותו.

  • שיפורים: הכי חשוב! זה כמעט אף פעם לא עובד בול בפעם הראשונה – וזה מעולה! טעויות הן לא כישלון, אלא הזדמנויות ללמידה עמוקה. תנו להם לגלות איפה "נתקעו", למה זה לא עבד, ולחשוב איך אפשר לשפר את הפתרון.

  • ניהול זמן גמיש: אפשרו זמן מספק לבנייה, לניסוי ולשיפור. למידת STEAM היא תהליך, ולעיתים קרובות היא לוקחת יותר זמן משיעור פרונטלי. גמישות בניהול הזמן תוך מתן אבני דרך ברורות תאפשר ללומדים לעבוד לעומק מבלי לחוש לחץ מיותר.

  • טיפ חשוב: תפקידכם כמורים הוא לא לתת להם את הפתרונות, אלא לשאול שאלות מנחות כמו: "למה לדעתכם זה לא עובד?", "איך אפשר לחזק את המבנה הזה?", "אילו חומרים אחרים יכולים לעזור כאן?". עודדו אותם לחשוב בעצמם ולמצוא את הדרך.


צעד 5: חלצו עם התלמידים את המושגים שנלמדו (תוך דיאלוג רפלקטיבי ומנחה)

הפרויקט הוא לא רק "מה שיצא", אלא בעיקר "מה למדנו בדרך". לאחר שלב העשייה, זה הזמן לחבר את החוויה המוחשית לידע ולמושגים מתחומי ה-STEAM. זה מה שהופך את העשייה ללמידה עמוקה.

איך עושים את זה?

  • שאלו שאלות פתוחות ועקיפות: במקום לשאול "איזה חוק פיזיקלי למדתם?", נסו: "מה קרה כשחיברתם את החוט הזה לכאן? למה לדעתכם זה עבד (או לא עבד)?". או "איך החלטתם לעצב את זה ככה? מה חשבתם שיקרה בגלל הצורה שבחרתם?".

  • הקשיבו וקשרו ידע: הקשיבו היטב לתשובות התלמידים. בעזרתן, אתם, המורים, גשרו בין התובנות שלהם לבין תוכן לימודי רלוונטי: "מה שאתם מתארים, זו בעצם זרימת חשמל במעגל!", או "הצורה שבחרתם עוזרת לחזק את המבנה בדיוק כמו במשולשים הנדסיים!".

  • עודדו הסבר דרך ידע קודם: בקשו מהם להשתמש במה שכבר ידעו או למדו בעבר כדי להסביר את התהליך והתוצאות.

  • התמקדו גם בכישורים: דברו על שיתוף הפעולה, על היצירתיות, על ההתמודדות עם תסכול, על פתרון בעיות ועל היכולת לשפר.

  • טיפ חשוב: תפקידכם כמורים הוא לגשר בין השפה וההבנה של התלמידים לבין המושגים הפדגוגיים והמדעיים. הדיאלוג הרפלקטיבי הזה הופך את הידע ממנותק למשמעותי, והוא חיוני ללמידה עמוקה.


צעד 6: הציגו, שתפו, וחגגו את התהליך (הלמידה היא החגיגה האמיתית!)

לאחר העשייה והרפלקציה, הגיע הזמן לחגוג! הצגת התוצרים והתהליכים בפני הכיתה, בית הספר או אפילו הורים, מעצימה את הלמידה ומעניקה משמעות לכל מה שהתלמידים עברו.

איך עושים את זה?

  • תיעוד: צלמו תמונות או סרטונים קצרים של תהליך העבודה – מסיעור המוחות, דרך הבנייה והכישלונות, ועד לתוצר הסופי. זה מרתק הרבה יותר מתוצר בלבד!

  • הצגה פעילה: תנו לתלמידים להציג את הבעיה שבחרו, את תהליך החשיבה והבנייה שלהם (כולל הטעויות והשיפורים), ואת הפתרון שהגיעו אליו והשיקולים לפתרון.

  • שיתוף קהל: שתפו את הפרויקטים עם כיתות אחרות, עם הנהלת בית הספר, או אפילו עם הורים וקהילה.

  • טיפ חשוב: התמקדו בשאלות כמו: "מה למדתם מהקשיים שנתקלתם בהם?", "איך התגברתם על אתגרים שהיו בדרך?", "איך עבדתם יחד כצוות כדי להגיע לפתרון?". זה מחזק את הלמידה של כישורי המאה ה-21 הרבה יותר מאשר רק הצגת הפתרון המושלם.


אז מה עכשיו?

פשוט צריך להתחיל. תבחרו בעיה קטנה, תנו לתלמידים שלכם ליצור עם מה שיש, ותראו איך הלמידה מתעוררת לחיים בצורה שלא הכרתם. כל פרויקט קטן המבוסס על תפיסת STEAM הוא צעד משמעותי לקראת חינוך טוב יותר.

מרכז פסג״ה תל אביב יפו המרכז להכשרת מורים

maker - education - learning - מייקרים - חינוך

Website design, writing and maintenance by Lidor Perez

www.lidorperez.com by 

לידור פרץ: lidor@pisgatlv.co.il

טלפון: 03-7937108

כתובת: יגאל אלון 30, תל-אביב-יפו

שעות פעילות: ראשון - חמישי 10:00 - 17:00

bottom of page