למידה בעידן של אי-ודאות: לחזק את תחושת השייכות והעשייה מרחוק ושוב למידה מרחוק
top of page

ושוב למידה מרחוק

למידה בעידן של אי-ודאות: לחזק את תחושת השייכות והעשייה מרחוק


האם למידה התנסותית חייבת להתקיים רק במרחב פיזי משותף? התשובה היא לא מוחלט. בעוד שהיבטים מסוימים של למידה מייקרית, כמו עבודה עם כלים ומכונות ספציפיות, קשים לשחזור מרחוק, רוח הלמידה ההתנסותית – העשייה, החקר, הניסוי והטעייה, ותחושת ההישג – יכולה וצריכה להמשיך להתקיים.

המציאות הנוכחית בישראל, על כל מורכבויותיה, מציבה שוב ושוב אתגרים משמעותיים בפני מערכת החינוך.


כשתלמידים שוב בבתים ותחושת אי-ודאות מרחפת באוויר, אנחנו שוב בנקודה בה השטח נדרש ויוצר מציאות של שימור רצף הלמידה למראת אי פניות ללמידה. אתן ואתם אנשי החינוך עוגן משמעותי עבור הלומדים והלומדות, גם אם הם לא פנויים לעשות זאת, בתוך הכאוס המוחלט של השנים האחרונות יש חשיבות למסגרת למידה.

ילדים לומדים מרחוק

למידה התנסותית, ובפרט למידה מייקרית, מבוססת על עקרונות של יצירה, עשייה פיזית ושיתוף פעולה במרחב משותף. מטבע הדברים, תחום זה מתקשה להתמודד עם מגבלות הריחוק הפיזי. ואולם, דווקא בתקופה שכזו, חשיבותה של למידה מעשית ומשמעותית – כזו המעודדת סקרנות, פתרון בעיות ותחושת מסוגלות – רק הולכת וגוברת.

ללמידה מייקרית והלמידה ההתנסותית בכלל יש את היכולת ליצור אי קטן של אסקפיזם חינוכי בו הלומדים והלומדות יכולים לרגע להתנתק מהיום יום ולהנות מזמן למידה מהנה ופעיל... ואולי גם טיפה אסקפיזם למורה?


לכל שאלה, צורך, תמיכה ועזרה מוזמנות ומוזמנים לפנות אלינו, צופית ולידור.

אז איך ניתן לעשות את זה בפועל? הנה כמה צעות מעשיות:

  • מידול ותכנון דיגיטלי: במקום לבנות דגם פיזי, עברו למידול וירטואלי. כלי תלת-ממד מקוונים כמו Tinkercad (פשוט ואינטואיטיבי), SketchUp Free (לעיצובים מורכבים יותר) או אפילו תוכנות ציור וקטוריות כמו Vectr יכולים לשמש לתכנון, עיצוב והצגת רעיונות. לדוגמה:

    • אתגר "עיר העתיד שלי": תכנון וירטואלי של עיר ידידותית לסביבה או פתרון בעיית תחבורה באמצעות מידול תלת-ממדי.

    • עיצוב מוצר חדש: תלמידים יכולים לתכנן מוצר שיפתור בעיה יומיומית ולדמות אותו.

  • אתגרים יצירתיים ביתיים עם חומרים זמינים: הצעת אתגרים יצירתיים קצרי מועד, המעודדים שימוש בחומרים ממוחזרים או חפצים יומיומיים.

    • "מכונת רוב גולדברג ביתית": בניית שרשרת פעולות מצחיקה מחפצים בבית.

    • "אתגר בניית גשר": יצירת גשר יציב מחומרי גלם מוגבלים (למשל, נייר דבק וקיסמים).

    • "עיצוב אופנה ממוחזר": יצירת פריטי לבוש או אקססוריז מחומרים ממוחזרים.

  • הכנת "בצק מלח" או "בצק משחק" ביתי: שימוש בחומרים בסיסיים ליצירה ופיסול. את התוצרים ניתן לשתף בווידאו קצר, תמונות או דרך מצגות שיתופיות (למשל, Google Slides) – זה ייצור תחושת קהילה ושייכות.


  • למידה מבוססת פרויקטים (PBL) מותאמת מרחוק: פרויקטים הדורשים חקר, איסוף נתונים וניתוח, ניתנים לביצוע באופן עצמאי או בקבוצות קטנות מרחוק.

    • "בלוג מדעי ביתי": חקר תופעות מדעיות פשוטות בבית ותיעודן בבלוג (למשל, באמצעות Google Sites, Weebly).

    • "מיזם חברתי קהילתי מרחוק": תכנון וקידום יוזמה חברתית לשיפור הסביבה או עזרה לקהילה (למשל, קמפיין מודעות, איסוף תרומות וירטואלי).


  • למידת קידוד ותכנות: זוהי למידה התנסותית ומוחשית גם בסביבה דיגיטלית.

    • למידת קידוד ותכנות: זוהי למידה התנסותית ומוחשית גם בסביבה דיגיטלית.

    • תוכנת Scratch: פלטפורמה מצוינת ללימוד תכנות ויצירת אנימציות ומשחקים.

    •  אתר Code.org: מציע קורסים מגוונים ללימוד עקרונות התכנות.

    •  פלטפורמת Minecraft Education Edition: מאפשר לימוד עקרונות תכנות, פתרון בעיות ובנייה בסביבה וירטואלית.


  • חיבור וירטואלי ושיתוף פעולה: שימוש בכלי תקשורת מקוונים חיוני ליצירת חווית למידה שיתופית.

    •  תוכנות Google Meet / Zoom: לשיחות וידאו, שיתוף מסך והנחיית דיונים קבוצתיים.

    •  שירותי גוגול Google Docs / Slides / Jamboard: לעבודה שיתופית בזמן אמת על מסמכים, מצגות ולוחות שיתופיים.

    • תוכנת Flipgrid : ליצירת סרטוני וידאו קצרים בהם תלמידים מגיבים זה לזה, מציגים עבודות ומעניקים משוב.

עוגן של יציבות ועשייה

למידה, ובפרט למידה התנסותית, היא הרבה יותר מצבירת ידע. היא מספקת תחושת משמעות, מטרה ושגרה. בתקופה בה השגרה מתערערת, מתן הזדמנויות לעסוק בעשייה משמעותית, לחקור, ליצור ולהתנסות, מהווה עוגן חשוב.

המאמץ להתאים את הלמידה ההתנסותית למציאות הנוכחית אינו רק מענה טכני למגבלות. הוא מבטא מחויבות עמוקה להמשיך לראות את הלומדים, לספק להם תחושה של נראות וחיבור, ולאפשר להם להמשיך לצמוח, ליצור ולהיות חלק מקהילה לומדת, גם כשהמרחק הפיזי גדל. בכך, אנו לא רק מקיימים את רצף הלמידה, אלא בונים עמידות וחוסן לטווח הארוך.


bottom of page