נפתח בזה שהיום הוא יום חמישי ה-2 בנובמבר 2023, לפני מספר שבועות התעוררנו למציאות קשה ותוקפנית.
באחת השגרה שלנו השתנתה ועברנו ללמוד מסיבות בטחוניות מרחוק או בקפסולות, בשלב הזה אנחנו עסוקים מאוד באיסוף השברים, הכלה והתארגנות מחדש. ושוב אנחנו בכאוס במערכת החינוך כי לא הפנמנו את שנות הקורונה הקשות שעברנו ואנחנו תוהים כיצד ללמד מרחוק, יש לנו הבנות ותובנות בנושא אבל אנחנו נתמקד על למידה מייקרית/ התנסותית מרחוק, האם אפשרית? מה הציפיות מהלמידה? מה הכלים הנדרשים? איך מתכננים למידה התנסותית מרחוק? ועוד.
אז, האם כדאי לוותר על למידה התנסותית מרחוק? התשובה לכך תלויה במספר גורמים, כמו הצרכים של הלומדים, מטרות הלמידה, והמשאבים הזמינים.
אם הלומדים זקוקים לאינטראקציה אישית רבה, או אם הלמידה דורש עבודה מעשית, למידה התנסותית מרחוק עשויה להיות בחירה גבולית. עם זאת, אם הלומדים זקוקים לגמישות או אם ניתן לקיים למידה התלויה פחות באינטראקציה אישית, למידה התנסותית מרחוק יכולה להצליח להתקיים.
למידה התנסותית היא תפיסת למידה בה הלומדים והלומדות לומדים דרך ביצוע משימות מציאותיות. דרך זו יכולה להיות יעילה במיוחד בהקניית מיומנויות מעשיות, כגון תכנות, עבודת צוות, פתרון בעיות ועוד.
לרוב, אנו מגבילים למידה התנסותית ללמידת פנים אל פנים, בה הלומדים צריכים להשתתף בפעילויות מעשיות במקום שבו מתקיימת הלמידה. עם זאת, התפתחות הטכנולוגיה הפכה את למידה התנסותית מרחוק לאפשרית במידת מה.
יתרונות
ללמידה (התנסותית) מרחוק/ היברידית יש כמה יתרונות:
נגישות: זמינה לכל מי שיש לו גישה לאינטרנט. זה מאפשר לאנשים ללמוד מיומנויות חדשות, גם אם הם גרים באזורים מרוחקים או שיש להם מגבלות גישה.
גמישות: אפשר לעשות התאמות אישיות על-פי צרכי הלומדים. הלומדים יכולים ללמוד בקצב שלהם, במקום ובזמן הנוחים להם.
זמן זהב: בלמידה היברידית זמן מפגש פנים אל פנים מקבל משמעות חדשה, אנחנו ננצל את זמן המפגש במרחב הפיזי להתנסות אקטיבית ויישום של הנלמד מרחוק, זמן זה יוקדש לאינטראקציה ולעבודה מעשית אפקטיבית.
חסרונות
ללמידה (התנסותית) מרחוק/ היברידית יש גם מספר חסרונות:
חוסר באינטראקציה: למידה התנסותית מרחוק עלולה להתאפיין בפחות אינטראקציה (גם מילולית) עבור הלומדים בינם למנחה ובינם לבין עצמם מלמידה התנסותית במרחב הפיזי. חוסר באינטראקציה חופשית ועבודה טבעית יכולים ליצור בעיה רגשית.
קשיים טכניים: למידה מרחוק והתנסותית בפרט יכולה להיות מוגבלת על ידי קשיים טכניים, כגון חיבור לאינטרנט איטי או לא יציב, שימוש בתוכנות כאלו ואחרות וחוסר מרחב.
התאמה אישית: למידה התנסותית מרחוק יכולה להיות פחות מותאמת אישית מלמידה התנסותית פנים אל פנים. הלומדים עשויים להרגיש שהם לא זוכים לתמיכה המתבקשת בתהליך הלמידה.
כיצד ליצור למידה התנסותית מרחוק יעילה
ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי ליצור למידה התנסותית מרחוק יעילה:
בחרו בטכנולוגיה מתאימה: בחרו בטכנולוגיה שתאפשר ללומדים ולכן לקיים אינטראקציה באופן פשוט. יותר מזה עשו שימוש במערכת למידה קיימת על-מנת ליצור סביבת למידה פנימית גמישה ומוגנת ככול האפשר, מערכת שתיתן מענה לניהול ותיעוד של תהליכי הלמידה ומתן משוב והכוונה לאורך הדרך. סביבה זו יכולה וצריכה לשמש את המשך הלמידה גם כאשר נחזור ללמוד פנים אל פנים, היא תחזק אצל הלומדים את היותם לומדים עצמאיים ובעצם כך הלמידה לא תהיה תלויה במקום וזמן בלבד.
הקפידו על עיצוב למידה יעיל: השתמשו בטכניקות למידה התנסותית מוכרות, כגון למידה מבוססת פרויקטים או למידה מבוססת בעיות. נסו יותר למידה סביב בעיה בקבוצות ואפשרו ללומדים והלומדות שיח חופשי ולא רק במליאה רחבה, עבודה בקבוצות קטנות תאפשר להם.ן מרחב עבודה עם מענה חברתי שוויוני.
ספקו תמיכה וליווי: ספקו ללומדים תמיכה וליווי לאורך הלמידה. ברמה הטכנית אבל גם ברמה המוראלית, דבר זה הוא חלק מובהק מהכלה אשר מתרחשת במפגשי פנים אל פנים ויש דרכים מגוונות לשמר זאת.
למידה התנסותית מרחוק היא אפשרית להמשך הקניית מיומנויות מעשיות וחברתיות. בתכנון מתאים, ניתן להמשיך ולקיים למידה משמעותית שתהיה יעילה וחוויתית עבור הלומדים ותשמר תהליכי למידה המחזקים את הלומדים.ות וערכי בית ספר.
Comments