top of page

ארבע דרכים להטמיע את מיומנויות המאה ה-21 בפרויקטים מייקריים

איך הופכים את מיומנויות המאה ה-21: חשיבה ביקורתית, שיתוף פעולה, פתרון בעיות ומיומנויות נוספות למשהו יישומי בכיתה? המרחב המייקרי מציע לנו הזדמנות מושלמת לחבר בין התיאוריה החינוכית לפרקטיקה בכיתות.


זר שאלות הנוגעות להטמעת המיומנויות
במקום לדבר על המיומנויות האלה באופן מופשט, התלמידים.ות חווים.ת אותן בפועל, דרך התנסות מעשית ומשמעותית.

למה דווקא מייקינג?

המרחב המייקרי הוא סביבת למידה טבעית למיומנויות המאה ה-21. בשיעורי המייקינג התלמידים.ות מתרגלים.ות לימוד מתוך פתרון בעיות, עבודה בצוותים, חשיבה יצירתית ועבודה פרוייקטלית שמצריכה קבלת החלטות. במקום לדבר על המיומנויות האלה באופן מופשט, התלמידים.ות חווים.ת אותן בפועל, דרך התנסות מעשית ומשמעותית. 

נציע כאן כמה טכניקות מעשיות שאפשר לשלב בשיעורים לשיפור ההטמעה של מיומנויות המאה ה-21 בשיעור המייקרי:


חשיבה ביקורתית דרך שאלות

במקום לתת לתלמידים.ות הוראות צעד אחר צעד, עודדו אותם לשאול שאלות מובנות בכל שלב בפרויקט.

בתחילת כל פרויקט, אפשר להציע לתלמידים.ות להשיב על שלוש שאלות: "מה הבעיה שאני פותר.ת?", "למי זה יעזור?" ו"איך אדע שהצלחתי?"

במהלך הבנייה: "מה קורה אם אשנה את החלק הזה?", "איך אוכל לבדוק שזה עובד?"

לאחר הבנייה: "מה הייתי עושה אחרת?" ו"איך המוצר שלי משפיע על אחרים.ות?"

הגדירו אילוצים מעניינים שמעודדים חשיבה מחוץ לקופסה. אילוצים יכולים להיות: הגבלת כמות או סוג חומרים, אילוצי גודל, אילוצי זמן ועוד

התנסות במגוון מיומנויות דרך "תפקידים מתחלפים"

בפרויקטים קבוצתיים, כל חבר.ה בצוות מקבל תפקיד ספציפי שמתחלף כל 15-20 דקות. כך התלמידים.ות יתנסו בתפקידים שאינם התפקידים ה"רגילים" שהם לוקחים.ות על עצמם.ן. זה תרגול חשוב גם לעבודת צוות ושיתוף פעולה. אפשר להוסיף לכך משחוק- טיימר על הלוח שמבהיר מתי מתבצעת החלפה, שליפת פתקים עם התפקידים הרלוונטיים לפרוייקט מתוך כובע בכל קבוצה וכו'.

חשוב להתאים את ההתנסות הזו לשלבים בעבודה בהם יש חשיבות לפעילות במספר ערוצי עשייה במקביל.


פיתוח יצירתיות דרך "אילוצים יצירתיים"

המציאות שלנו מלאה באילוצים, ויש חשיבות גדולה לאיך אנחנו פועלים.ות תחת האילוצים האלה. הגדירו אילוצים מעניינים שמעודדים חשיבה מחוץ לקופסה. אילוצים יכולים להיות: הגבלת כמות או סוג חומרים (למשל, לרשותכם עד חצי מטר מסקינגטייפ), אילוצי גודל (למשל, מה שתבנו צריך להכנס לקופסת נעליים), אילוצי זמן ועוד.

אילוצי זמן למשל אפשר להציג באופן שמתקבל באהדה ומניע לפעולה על ידי יצירת מסגרת משחקית (למשל, יש לכם 30 דק' לביצוע המשימה, הפעלת טיימר על הלוח ועידוד לקראת סיום הזמן)


מעגלי משוב מובנים

ניתן לשלב נקודות מובנות במהלך הפרויקט שבהן התלמידים.ות מציגים.ות את התהליך בפני קבוצות אחרות ומקבלים משוב מקדם בתהליך העבודה. (למשל: עבודה עם טיימר- עצירה לדקה- הצגת הרעיון בשני משפטים בין קבוצות- המשך עבודה עם טיימר- עצירה לדקה- הצגת האתגר הגדול ביותר)


חלק מהסוד הוא בגיוון אופני העבודה בפרויקטים, ומעבר לכך ביכולת לזהות ולחזק את הרגעים שבהם אירועי ההטמעה האלה מתרחשים באופן טבעי ולאפשר להם להפוך למרחב התנסות והתפתחות.


רוצים לשתף איך אתם.ן מיישמים.ות את הטמעת מיומנויות המאה העשרים ואחת בכיתה שלכם.ן? נשמח לשמוע בתגובות!

 

מרכז פסג״ה תל אביב יפו המרכז להכשרת מורים

maker - education - learning - מייקרים - חינוך

Website design, writing and maintenance by Lidor Perez

www.lidorperez.com by 

לידור פרץ: lidor@pisgatlv.co.il

טלפון: 03-7937108 | 050-9777397

כתובת: יגאל אלון 30, תל-אביב-יפו

שעות פעילות: ראשון - חמישי 10:00 - 17:00

bottom of page