רעיונאות (באנגלית: Ideation) היא תהליך להעלאת רעיונות חדשים ובדרך כלל מתקיים כחלק מתהליך עיצוב ו/או חשיבה עיצובית במטרה לפתור בעיה או לענות על צורך. התהליך כולל מספר שלבים, החל מהגדרת הבעיה או הצורך, דרך יצירת רעיונות מקוריים, ועד לפיתוח הרעיונות לפתרון מעשי.
תהליך הרעיונאות הוא חלק חשוב מהתהליך של חשיבה יצירתית. הוא מאפשר לנו לפגוש רעיונות רבים ולחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא פתרונות חדשניים לבעיות מורכבות.

שלבי תהליך הרעיונאות
שלב 1: הגדרת הבעיה או הצורך
השלב הראשון בתהליך הרעיונאות הוא הגדרת הבעיה או הצורך שאותו אנו רוצים לפתור. זהו שלב חשוב, שכן הוא קובע את הכיוון של התהליך כולו.
שלב 2: איסוף מידע
לאחר שאנו מבינים את הבעיה או הצורך, אנו צריכים לאסוף מידע על הנושא. המידע יכול להגיע ממקורות שונים כמו:
מחקר ספרותי
רעיונות עם מומחים
סקר בקרב לקוחות או משתמשים
שלב 3: יצירת רעיונות
בשלב זה, אנו יוצרים רעיונות חדשים לפתרון הבעיה או הצורך. חשוב לחשוב מחוץ לקופסה ולתת לדמיון שלנו להשתולל.
ישנן טכניקות רבות שיכולות לעזור לנו לעורר רעיונות חדשים, כמו:
משחקי דמיון
משחקי מילים
רשימת שאלות
שלב 4: סינון הרעיונות
לאחר שאנו יוצרים מספר רעיונות, אנו צריכים לסנן אותם ולבחור את הרעיונות הטובים ביותר. בשלב זה, אנו צריכים להעריך את הרעיונות על פי מספר קריטריונים, כמו:
רלוונטיות לבעיה או לצורך
מעשיות
יעילות
חדשנות
שלב 5: פיתוח הרעיונות
בשלב זה, אנו מפתחים את הרעיונות הטובים ביותר לפתרון מעשי. זהו שלב שבו אנו צריכים לתכנן את הפתרון, ליצור דגמים או אב טיפוס, ולערוך ניסויים.
הצעות למורים
הכשירו את התלמידים לתהליך הרעיונאות. הסבירו להם את השלבים השונים בתהליך ותנו להם אתגר בו הם יתרגלו את השלבים.
היו סבלניים. יצירת רעיונות חדשים היא תהליך יצירתי שיכול לקחת זמן והטמעת התהליך לוקח זמן.
עודדו את התלמידים לחשוב מחוץ לקופסה.
הקשיבו לרעיונות של התלמידים. גם אם רעיונות מסוימים נראים לכם מופרכים, אל תשפטו אותם, הראו דוגמה להקשבה נטולת שיפוטיות.
תהליך הרעיונאות הוא כלי רב עוצמה שעוזר לתלמידים לפתח לא רק חשיבה יצירתית. על ידי הטמעת תהליך זה הלומדים יפתחו גם גמישות מחשבתית, חשיבה מסתעפת והבנת חשיבות הבניית תהליכים בעבודה קבוצתית.