קידום שוויון מגדרי במרחב המייקרי: 5 כלים שימושיים לצוותי הוראה
- Zufit Furst
- 6 במאי
- זמן קריאה 3 דקות
מערכת החינוך ממלאת תפקיד מכריע בעיצוב תפיסות עולם ובהקניית ערכים, ולכן העשייה בנושא מגדר בתחומה הינה בעל משמעות רבה לקידום שוויון מגדרי או העמקת האי שיוויון. הפוסט יתייחס למספר כלים שימושיים למורים.ות לקידום שוויון מגדרי במרחב המייקרי.

הצורך בשוויון מגדרי במרחב המייקרי
החברה מושפעת מהבניות חברתיות ומהטיות מגדריות המשפיעות על בחירות של תלמידים ותלמידות, על החברה, על הכלכלה ועל התפקידים במשפחה ובעולם העבודה. צוותי חינוך, הורים, קבוצת השווים, רשתות חברתיות והמדיה, משדרים מסרים מוטים מגדרית, במודע ושלא במודע, שמצמצמים את הבחירה החופשית של התלמידות (וגם של התלמידים). חברה המאופיינת בשוויון מגדרי רב יותר זוכה ליתרונות רבים: שיפור במוביליות החברתית, שגשוג כלכלי, עלייה בתחושת האושר, הפחתת אלימות ושיפור ברווחה הנפשית והבריאותית. קידום לימודי מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה (מקצועות STEM) בקרב תלמידות מסייע לשנות תפיסות חברתיות ומספק לתלמידות הזדמנות למימוש יכולותיהן בתחומים שהן פחות נוטות להיחשף אליהם.
במרחבים ללמידה מייקרית ישנה הזדמנות ייחודית לערער על תפיסות מגדריות בנוגע למיומנויות ותחומי עניין. מעצם היותו, המרחב המייקרי נוטה לטשטש גבולות בין דיסציפלינות ויתכן והטשטוש הזה מאפשר לתלמידות התנסות וחשיפה לתחומים שאם היו ממוסגרים בנפרד, תלמידות היו מתנסות בהם פחות. הדבר נעשה קודם כל על ידי מתן גישה שווה ועידוד להשתתף בכל הפעילויות, בלי קשר לתפקידי מגדר מסורתיים. לעיתים, תהיה בידינו ההזדמנות לחשוף תלמידות לתחומים טכנולוגיים שלעיתים לא ידעו שמעניינים אותן לפני שפגשו בהם בשיעור, והדבר פותח בפני התלמידות עולם חדש של אפשרויות.
שינויים קטנים עם השלכות גדולות:
מודעות
הרבה פעמים מתייחסים למושג "משקפיים מגדריות", יש צורך להרכיב אותן רגע ולהביט על אותו דבר במבט מגדרי. נסו לאתר בכל תהליך שאתם.ן מעורבים.ות בו הטיות והבניות מגדריות גלויות וסמויות. מודעות זו תאפשר לזהות את הגורמים המעכבים שוויון מגדרי ולפעול לצמצומם. ככל שתתאמנו בכך, הטבעי עבורכם.ן יהפוך להיות השיוויון ולא ההטייה המובנית.
שפה ודוגמאות
השפה העברית, נוטה להעמיד אותנו בין בחירה בין הנצחת סטריאוטיפים להתנגדות לסטריאוטיפים מגדריים. כדי לעודד שיוויון מגדרי במרחב המייקרי, חשוב להשתמש בשפה רב מגדרית (למשל לשון רבים, או פנייה בלשון זכר ונקבה). למשל: תלמידות ותלמידים, ולתת דוגמאות של מתכנתות ומתכנתים.
אם תרצו לקצר, בחרו דווקא לאתגר את הסטראוטיפים: בין רקדנית לרקדן בחרו רקדן, ובין מהנדס ומהנדסת- בחרו מהנדסת. הדגשת נשים בתחומים טכנולוגיים יכולה להרחיב את תפיסתן של תלמידות לגבי מה שאפשרי עבורן ולעודד יצירת תמונת עתיד עם מגוון אפשרויות בחירה גדול יותר.
ניהול דיון ומענה לשאלות בכיתה
שימו לב ליחס בין תלמידים ותלמידות בדיונים ובמענה לשאלות בשיעור. תלמידות נוטות פחות להשתתף במליאה ונוטות להשתהות מעט יותר בהצבעה ובתשובות. מומלץ לעודד דיון עם מתן רשות דיבור (ולא בהתפרצות), וליזום השתהות לפני מתן תשובות בהכרזה על "זמן חשיבה", אפילו של 15 שניות של השתהות במענה, לעודד את התלמידים.ות לחשוב ורק אז לאסוף תשובות. כך ניתן הזדמנות ליותר תלמידות ותלמידים להשתתף בדיון.
חלוקה לקבוצות
בחלוקה לקבוצות, שימו לב למבט מגדרי והיכן כל תלמידה (ותלמיד) ירגישו בנוח ויוכלו לממש את רעיונותיהם.ן. מגיל מסוים יש, בקבוצות מעורבות עם תלמידות ותלמידים, מתעוררת לפעמים נטייה לכל מגדר לדבוק בהרגל המוכר והידוע. אם יש חשש כזה וכדי לערער זאת, ניתן לשקול, תוך קשב והיכרות עם הכיתה, ליצור קבוצות עבודה שאינן תמיד מעורבות מגדרית.
עודדו הצגת תוצרים של תלמידות
תלמידות לא תמיד רוצות להציג את התוצרים מול הכיתה. עודדו אותן להיות גאות בתהליך שעברו ובתוצר שיצרו. אפשרו להן להוות השראה לתלמידות אחרות ולהתנסות בלשים עצמן בפרונט לרגע קטן.
על ידי שימוש עקבי ומודע בחיזוקים חיוביים ובכלים שהוצגו, צוותי חינוך יכולים למלא תפקיד משמעותי בטיפוח סביבת למידה שוויונית ומכילה יותר מבחינה מגדרית, שבה כל התלמידים.ות יכולים.ות להרגיש בנוח לממש את תחומי העניין שלהם.ן ולמצות את הפוטנציאל המלא שלהם.ן.
יצירת הזדמנויות שוות בחינוך והצעת התנסויות מגוונות מסייעות לתלמידים ולתלמידות לפתח מיומנויות ותחומי עניין שונים, ובכך לאפשר בחירות הקרובות לרצונות האמיתיים שלהם.ן. באמצעות מודעות, שימוש בשפה שוויונית, התאמת התכנים והפדגוגיה, יצירת אקלים כיתתי תומך ושיתוף פעולה עם הצוות החינוכי, צוותי ההוראה יכולים להעצים את התלמידים והתלמידות ולסייע להם לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.ן.
איך אתם.ן מקדמים.ות שוויון מגדרי ביומיום בכיתה המייקרית? שתפו בתגובות!