נייר הוא דבר יום יומי, עם כל הטכנולוגיה סביבנו, טאבלטים, טלפונים חכמים ספרים אלקטרוניים, סירי ושואבי דייסון (זה לא קשור אבל הצחיק אותי בלב אז אני משאיר) רובנו בשלב כזה או אחר שולפים ספר ויושבים לקרוא כשאנחנו מחפשים שקט, או רצים ומחפשים פתק כדי לכתוב מספר טלפון או כתובת...
על קצה המזלג:
בשנת 105 לספירה המציא פקיד סיני בשם צאי לון את הנייר, מתיחה של עיסת קנבוס עם שבבי עץ על משטח יצר את הנייר הראשון, הוא המשיך ושיכלל את הטכניקה, למה הוא עשה זאת? כי פפירוס היה יקר ולא תמיד זמין (רק לציין כי פפירוס הוא לא נייר כי אם שכבות קליפת צמח גומא) כך שבסופו של דבר צאי לון המציא את טכניקת ייצור הנייר המוכרת לנו כיום.
עד כאן חובתנו ההיסטורית, אז מה אנחנו מציעים לעשות עם נייר ולמה?
נתחיל בלמה? נייר וקרטון הם חומרים זמינים וזולים וניתן ליצור איתם המון פרויקטים במרחב המייקרי, הם נמצאים לרוב בכול בית, קל לחבר ביניהם גם ללא דבק (ואם צריך דבק אז יש מגוון גדול מאוד ובטיחותי), ניתן תמיד לעשות שימוש חוזר עד למיצוי החומר וגם אז פשוט מפנים למחזור. הוא חומר חזק, גמיש ונגיש... כמובן שהכול יחסי.
עכשיו מה:
תרגיל ראשון - מרחוק וגם פרונטלי - כוח
זמן: כ-30 דקות
מה צריך: דף נייר A4, נייר דבק.
מה עושים: על הלומדים והלומדות למצוא משהו כבד יותר מדף הנייר (כמובן נמליץ להם לא להגזים במשקל, לדוגמה: כדור טניס, תפוח, ספר...)
הנחיה: עליכם.ן ליצור מתקן שיחזיק את החפץ מעל הקרקע עם דף נייר אחד בלבד, אתם יכולים לקפל, לגלג, לקרוע, לעגל... כדי ליצור את המתקן, בנוסף יש לכם 10 ס״מ של דבק נייר.
אז מתקן מדף נייר אחד ו-10 ס״מ דבק. GO!
תרגיל שני - מרחוק וגם פרונטלי - אוריגמי
זמן: כ-40 דקות
מה צריך: דף נייר A4, אם יש צבעוני הרבה יותר טוב.
מה עושים: כן אנחנו הולכים לעשות אוריגמי, תרגיל זה דורש מהלומדים לפעול דרך הוראות ושלבים, מצורף לינק לאתר אוריגמי, אנחנו ממליצים להתחיל עם משהו קל ואז להעלות את רמת הקושי, יש שם גיוון גדול וגם משחקים זזים.
תרגיל שלישי - מרחוק וגם פרונטלי - חיבורים
זמן: כ-35-45 דקות
מה צריך: נייר (A4, עיתון, מה שיש), מספריים.
מה עושים: חיבורים ללא דבק, הלומדים כבר עשו תרגיל חוזק, וגם שינוי צורה דרך אוריגמי, בואו נאתגר חשיבה על חיבור נייר ללא דבק.
הנחיה: עליכם.ן ליצור מבנה תלת מימדי עם חתיכות נייר כאשר חיבור פיסות הנייר מתבצעת ללא הדבקה או סיכות הידוק.
ממליצה על הכנת פרפרים מאוריגמי, ולתלות בחצר בית הספר
כמו שעשו כאן -
נהננו מאד בפעילות הנייר.
ההנחייה שלנו היתה ליצור מתקן שיחזיק את הטלפון בגובה מסוים מעל השולחן.
אחר כך נתנו משימת המשך:
להשתמש בעד 10 דפים
כדי ליצור מגדל ספרים