בתפיסה המייקרית יש כוח רב לא רק לעשיה אלה גם לשיתוף פעולה, שיתוף פעולה הוא גם שיתוף בידע ומשאבים, עבודה מעשית בקבוצות (hands-on) היא כלי חינוכי רב עוצמה. היא מאפשרת ללומדים לא רק להתנסות וליצור באופן פעיל, היא גם עוזרת להם לפתח מיומנויות חברתיות על מנת להגיע לתוצאות משמעותיות.
עבודה ולמידה בקבוצות יכולה להוביל לשיפור בהישגים, בהנאה מהלמידה ובתחושת המסוגלות העצמית של הלומדים. אבל היא גם לא פשוטה לביצוע. פעמים רבות אנחנו מסתפקים בשיקוף ללומדים ״אם הייתם עובדים בקבוצה הייתם מגיעים ליעד״, אבל זה לא מספיק וכדי להניע עבודה בקבוצה נדרש ליווי של התהליך בעזרה וגישור על פערים ואי הסכמות בין הלומדים.
האתגרים שבדרך: למה עבודה בקבוצות כל כך קשה ליישום?
למרות היתרונות הרבים, עבודה מעשית בקבוצות יכולה להיות מאתגרת ליישום בכיתה. ישנם מספר גורמים שיכולים להקשות על הצלחת העבודה בקבוצות:
דינמיקה קבוצתית שלילית: קונפליקטים בין חברי הקבוצה, תחושת חוסר שוויון בתרומה, השתלטות של תלמידים דומיננטיים והימנעות של תלמידים שקטים יכולים לפגוע בתהליך הלמידה.
חוסר בהירות לגבי המשימה והתפקידים: כאשר תלמידים אינם מבינים מה מצופה מהם ומה תפקידם בקבוצה, הם עלולים לתסכל ולהתנתק מהמשימה.
מחסור במשאבים ובחומרים: חוסר בגישה לכלים, ציוד וחומרים הדרושים לביצוע המשימה יכול לעכב את התקדמות הקבוצה.
תפיסות מוטעות של מורים #1: מורים עלולים להאמין שעבודה מעשית בקבוצות היא בזבוז זמן או שהיא אינה מתאימה לכל התלמידים.
תפיסות מוטעות של מורים #2: הנטיה של בוגרים לשכוח עד כמה קשה עבודה קבוצתית ואי מתן מענה וליווי מתאימים לאורך הדרך יכולים להביא לדינמיקה לא פשוטה גם בתום העבודה.
מה היתרונות של עבודה בקבוצות במרחב המייקרי ובכלל:
הגברת מוטיבציה ומעורבות לומדים: כאשר תלמידים עובדים יחד על פרויקט מעשי, הם מרגישים יותר מחויבים למשימה ומעודדים אחד את השני להצליח.
שיפור יכולות חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות: תלמידים מתמודדים עם אתגרים אמיתיים, לומדים לנתח מידע מנקודות מבט שונות, להעריך טיעונים ולהגיע לפתרונות יצירתיים.
פיתוח מיומנויות מעשיות ויישומיות: תלמידים רוכשים מיומנויות טכניות, מיומנויות ניהול זמן ומיומנויות תקשורת, מיומנויות אלו ורבות נוספות חשובות להתפתחות הלומד העצמאי.
חיזוק תחושת השייכות: תלמידים מפתחים קשרים חברתיים משמעותיים ותומכים אחד בשני במהלך העבודה המשותפת.
כדי לעודד עבודה בקבוצות חשוב לקחת בחשבון מספר נקודות מפתח:
הגדרת מטרות ברורות: הגדירו מטרות למידה ספציפיות ומדידות עבור כל פרויקט קבוצתי, העריכו את עבודה הקבוצתית וכל לומד בפני עצמו (ביחס למשימה, לעבודה הקבוצתית).
חלוקת תפקידים ברורה: עזרו ללומדים בהגדרת תפקידים בקבוצה דאגו שלכל חבר קבוצה יהיה ברור מה חלקו והדגישו את חשיבות התרומה של כל אחד ואחת להצלחה המשותפת.
הנחיה ותמיכה של המורה: היו נוכחים וזמינים ללומדים במהלך העבודה בקבוצות, ספקו משוב והכוונה והתערבו במקרה הצורך.
יצירת אקלים כיתתי תומך: עודדו אווירה של כבוד הדדי, שיתוף פעולה ופתיחות לרעיונות חדשים.
הקצאת משאבים מספקים: ודאו שלתלמידים יש גישה לכלים, ציוד וחומרים הדרושים לביצוע המשימה.
גיוון בפרויקטים ובשיטות הערכה: הציעו מגוון פרויקטים קבוצתיים שונים והשתמשו בשיטות הערכה מגוונות, כולל הערכה עצמית והערכה עמיתים.
קבוצות עבודה קטנות: עדיף לשמור על קבוצות עבודה קטנות, בצורה זו כל אחד ואחת לוקחים חלק בעשיה ויהיו פחות נעלמים.
הצלחה של עבודה בקבוצות היא תהליך מתמשך, נסיון אחד בודד (או שניים) לא מספיקים, נדרשת סביבת למידה מכילה שרואה באופן פעולה זה מתודת למידה חוזרת בתחומי למידה שונים.
Comments