כמו שאתם.ן יודעים.ות מכונת רוב גולדברג היא מכונה שאמורה לפתור בעיה קטנה ופשוטה בדרך ארוכה ורצוי לא אפקטיבית, אבל לפתור אותה. קחו בחשבון שבניית מכונת רוב-גולדברג היא פרויקט ארוך הדורש זמן ועבודה ממושכת גם בפיתוח הפרויקט, גם בבניה אבל בעיקר בלהשאיר את הלומדים בעשיה, אז היכן מתחילים?
כדי לבנות מכונה מעניינת ומפתיעה, צריך להתחיל באיתור בעיה מינורית כמעט יום יומית. לדוגמה: כדאי להתחיל בבעיה פשוטה כמו הדלקת נורה, אבל לזכור שהמטרה שלנו היא לסבך את הפתרון. אפשר להשתמש בחומרים שונים, להוסיף אפקטים מיוחדים וליצור רגעים מצחיקים. עזרו ללומדים בכך שתגדירו פעולות אותן המכונה צריכה לעשות בדרך בדומה לסוגי מכונות פשוטות
כדי לעשות זאת טוב, צריך לעבוד בהדרגה. אל תנסו לבנות את המכונה המושלמת בבת אחת. התחילו עם משהו פשוט, ואז הוסיפו אלמנטים נוספים בהדרגה. זה יעזור לבדוק את הרעיונות ולבחון מה עובד טוב יותר.
פרויקט בניה של מכונת רוב גולדברג דורש זמן ועבודת צוות, אנו ממליצים על אימוץ מספר כלים דרכם הלומדים יכולים לנהל את הפרויקט בצורה יעילה וכלים טכניים המשמשים כסימולטור לבחינת היתכנות רעיונות
ריכזנו עבורכם כלים רבים בעמוד הבא
אז הנה כמה רעיונות לפרויקט:
להדליק נורה
לפתוח דלת
לשלוף ספר ממדף
מילוי כוס במים
לקרב גביע גלידה לפה
שלבי הבניה למכונת רוב גולדברג
שלב 1: הגדרת בעיה
מה אנחנו רוצים שהמכונה שלנו תעשה?
מה הדרך הפשוטה ביותר לביצוע הפעולה?
מהן המגבלות שלנו? (יכול להיות בהקשר לטכנולוגיה, חומרים, מקום...)
שלב 2: חשיבה יצירתית
מה עומד לרשותנו כדי לפתור את הבעיה (חומרים וידע).
איך אנחנו הופכים את המכונה שלנו ליעילה הרבה פחות?
אילו רעיונות חדשים יש לנו?
שלב 3: בנייה
איך אנחנו יכולים להשתמש בחומרים שלנו כדי לבנות את המכונה?
מהם השלבים השונים שאנחנו צריכים לבצע כדי לבנות את המכונה?
איך אנחנו יכולים לבדוק אם המכונה שלנו עובדת כראוי?
שלב 4: הוספת עניין
איך אנחנו יכולים להפוך את המכונה למעניינת יותר?
אילו אפקטים מיוחדים אנחנו יכולים להוסיף?
אילו רגעים מצחיקים אנחנו יכולים ליצור?
שלב 5: ניסוי וטעייה
בחינת המכונה והאפקטים
אילו שינויים אנחנו צריכים לבצע כדי לשפר את המכונה שלנו?
כמובן ששלבים אלה צריכים להשתנות בהתאם לגיל הלומדים ולרמת הידע שלהם. העיקר הוא לעודד חשיבה יצירתית ופתרון בעיות.
Comments