המרכז למייקרים בחינוך
נעים להכיר
המרכז למיקרים בחינוך שואף להיות הבית המקצועי למורות ומורים במרחבים מייקרים הפזורים בעיר תל-אביב-יפו ובארץ בכלל.
אנחנו חלק ממרכז פסג״ה תל-אביב יפו, האחראי על הפיתוח המקצועי של סגלי הוראה בעיר.
אנחנו עוסקים במגוון תחומים: עיצוב תוכן ועזרי הוראה, עיצוב סביבות למידה והתמחות בפדגוגיה היתנסותית כדוגמת: משחק בלמידה, למידה מוזיאלית, למידה מייקרית... ועוד. מסיבה זו אנו מסוגלים לראות ולתכנן תהליכי למידה משמעותיים ללומדים.ות ולמנחים.ות, מתכנון למידה ועד עיצוב המרחב. כולל דרכי הערכה של הלמידה במרחב המייקרי.


לידור פרץ
מעצב | אחראי תחום מייקרים |
מנחה ומלווה בשטח

צופית פירסט
מנחה | רכזת תחום טכנולוגי
הליבה החינוכית של עולם המייקרים
תנועת המייקרים, שצמחה מתוך תרבות ה-'עשה זאת בעצמך' ויצירה מעשית, חוללה בשנים האחרונות מהפכה של ממש בעולם החינוך. היא פתחה דלתות למרחבי למידה חדשניים וסביבת למידה מאפשרת - מרחבי מייקרספייס - המאפשרים ללומדים לחקור, לתכנן, ליצור ולבנות בעצמם, ובכך לפתח מגוון רחב של מיומנויות חיוניות בעולם משתנה תדיר.
אז מה הופך למידה ל'מייקרית' בעינינו? זו למידה שמעמידה במרכז את ההתנסות הפעילה והעשייה הממשית. למידה שמעודדת ניסוי וטעייה כחלק טבעי והכרחי מתהליך הגילוי, ומטפחת שיתוף פעולה תוך פתרון אתגרים.
בלמידה המייקרית, הלומדוים אינם צרכנים פסיבים של ידע, אלא יוצרים פעילים שלו! הם חוקרים סוגיות, שואלים שאלות, מנסים רעיונות שונים, נתקלים באתגרים ואף 'נכשלים' – אך לא מוותרים. הם מנסים שוב ושוב, מזוויות שונות ודרכים חדשות, בתוך סביבה תומכת ובטוחה שבה לכל בעיה יש מגוון פתרונות אפשריים. התהליך הזה מבנה ביטחון עצמי ומסוגלות אישית, מחזק את החוסן ויכולת ההתמדה, מפתח מגוון רחב של מיומנויות חברתיות, רגשיות ובין-אישיות קריטיות. ומעל הכל – הוא מבעיר את הניצוץ של התרגשות טבעית, סקרנות ותשוקה ליצירה וחדשנות.
התפיסה החינוכית שמנחה את כל הפעילות שלנו במרכז מעוגנת בארבעה עקרונות ליבה מרכזיים:
-
למידה מתוך עשייה (Experiential Learning): אנו מאמינים.ות שלמידה עמוקה ומשמעותית ביותר מתרחשת תוך כדי התנסות פעילה, חקר עצמאי וגילוי.
-
למידה מבוססת אתגרים (Problem-Based Learning): במקום צריכת ידע קיים, הלומדות.ים מתמודדות.ים עם בעיות אותנטיות (מחיי היומיום או מתוך פרויקטים), ומפתחים אסטרטגיות יצירתיות לפתרונן תוך יישום ידע ומיומנויות.
-
פיתוח מיומנויות המאה ה-21: תהליך הלמידה המייקרית הוא כר פורה לפיתוח מיומנויות חיוניות כמו חשיבה ביקורתית ויצירתית, פתרון בעיות מורכבות, שיתוף פעולה ועבודת צוות, תקשורת ועוד - כלים הכרחיים להצלחה בעולם העכשווי והעתידי.
-
הנחיה מעצימה (Facilitation): תפקיד המחנך.ת משתנה מהוראה פרונטלית ודידקטית להנחיה מלווה ותומכת. המנחה שותף.ה ללמידה, מסייע.ת בניווט, שואל.ת שאלות מכוונות ויוצר.ת יחד עם הלומדות.ים ידע חדש.
התפיסה החינוכית הייחודית שלנו עוצבה, בתהליך למידה משותף במהלך השנים מתוך שיתוף פעולה פורה, חשיבה משותפת והשראה הדדית עם מומחים.ות מובילים.ות בעולם החינוך והמייקינג בישראל, ביניהם: אילת שטרלינג, יובל שגב, לאה קורן-איסוביץ, יעל במברגר ושראון פז.
המרכז למייקרים בחינוך מביא את התפיסה הזו לידי ביטוי באופן חי ובועט כל יום - אנחנו מזמינים כל אחת ואחד ליצור ולעצב את הגישה והתפיסה המייקרית שלו או שלה כדי להעניק ללומדות.ים שלנו חווית למידה משמעותית באמת.
מבט מבפנים:
הסטודיו המייקרי והעשייה שבו
בואו להכיר את הלב הפועם שלנו – הסטודיו המייקרי במרכז פסג״ה תל-אביב-יפו! זהו מרחב התנסותי תוסס ומלא השראה, שבנינו ועצבנו בעצמנו בדיוק כדי שיהיה המגרש האולטימטיבי ליצירה, גילוי ופיתוח פדגוגי.
מה קורה אצלנו בסטודיו?
-
אנחנו יוצרים וממציאים: המרחב משמש כמעבדת פדגוגיה חיה. כאן אנחנו מפתחים ומייצרים בעצמנו כלים ועזרים שמגשימים הלכה למעשה את התפיסות החינוכיות שלנו.
-
מקיימים הכשרות וסדנאות: זה הבית להכשרות המעמיקות שלנו בפדגוגיה מייקרית וסדנאות טכניות מגוונות. ההכשרות שלנו מתקיימות בסביבה אותנטית, ומאזנות בצורה מיטבית בין רכישת ידע טכני פרקטי לבין הבנה של איך להנחות תהליכי למידה התנסותית במרחב. אנו מכשירים.ות אתכן.ם לתכנן ולהעריך למידה, ולהפוך ממורה למנחה שמלווה באפקטיביות.
-
מרכז ידע ותמיכה: אנחנו מחוברים.ות באופן הדוק לשטח ולפדגוגיה העדכנית ביותר, ומכירים.ות מקרוב את האתגרים וההזדמנויות. אנו מספקים.ות מענה ותמיכה במקום, כולל הדרכה על שימוש במגוון מכשירים טכניים נפוצים במרחב המייקרי.
העשייה שלנו במספרים (שאומרים הכל):
אנחנו גאים.ות לשתף אתכן.ם במעט ממה שעשינו בשנים האחרונות:
-
30+ מרחבי מייקרים שהקמנו בהצלחה בבתי ספר בעיר – תמיד בצורה חכמה ומותאמת ליכולות ולצרכים המקומיים.
-
עשרות סדנאות ומפגשי תוכן (עיוניים וטכניים) שקיימנו והעברנו.
-
קהילה תוססת וצומחת של פדגוגיות.ים מייקרים.ות שבנינו ומלווים.ות.
-
מאות מורים.ות שהוכשרו ב-6 מחזורי הכשרה מקיפים (ועוד היד נטויה!).
-
ליווי וייעוץ שוטף בשטח לצוותים חינוכיים ומנטורים.ות מייקרים.ות.
-
הסטודיו שלנו הוא יותר ממרחב – הוא הוכחה חיה לכוחה של יצירה חינוכית, ואנחנו מזמינים.ות אתכן.ם להיות חלק מזה!"
